Instagram ændrer sig
Jeg har fået en del spørgsmål angående al den ballade, der har været på Instagram i de seneste uger. Pludselig poster alt og alle billeder og tekster med: “Tænd notifikationer”, “Lad os holde sammen” og hashtags som #turnmeon. Ellers kan du ikke længere se content, som folk lægger op på deres profiler. Men før du går i panik og ligger vågen om natten, så lad mig fortælle, at der ikke er nogen ko på isen endnu.
Popularitet = relevans
Det er sandt, at Instagram kommer med en ny algoritme senere. Dermed ikke sagt at du mister content fra dem du følger, hvis du ikke har notifikationerne slået til. Algoritmen skulle ifølge Instagram sortere content, således at det ikke nødvendigvis bliver vist efter “nyeste først” princippet ligesom nu, men mere som på Facebook, hvor de mest relevante opslag bliver vist først. Hvad afgør så relevansen af et opslag? Det gør populariteten selvfølgelig.
Instagram udtaler nemlig, at den nye algoritme sorterer content blandt andet efter popularitet, dit forhold til personen der poster og sandsynligheden for, at du ville kunne lide contentet. Derudover vil det være sådan, at alle posts stadig vil være der bare i en anden rækkefølge. Instagram fortæller, at en bruger misser 70 % af alt content på Instagram. Instagram vil derfor forbedre de 30 %, som du som bruger faktisk ser, ved at udvælge det content der er mest relevant for dig. Derfor beder brugerne om, at man tænder for postnotifikationerne. På den måde får du en notifikation, hver gang én du følger uploader et nyt billede – og på den måde går du ikke glip af det.
Spørgsmålet er, om det bliver nødvendigt at bede sine følgere om at tænde for notifikationerne? For hvis du følger f.eks. 400 personer på Instagram og får en notifikation, hver gang en af dem lægger et nyt billede op, så kan du selv regne ud, hvor mange notifikationer der kommer til at være tale om, med mindre du slavisk gennemgår de 400 profiler for at bestemme, hvilke der skal have tændt deres postnotifikation.
Arbejd MED den nye algoritme i stedet for IMOD den
Hvad gør man så som lille virksomhed med 200 følgere, når konkurrenten har 4000 følgere? Hvordan gør man sin profil og sit content relevant? Du kan sagtens bede dine følgere om at tænde for postnotifikationerne for din profil, men det kan være svært at få trumfet igennem, da folk vil ikke spammes med notifikationer. Her kommer et par tips og tricks, så du kan øve dig og forberede dig på implementeringen af den nye algoritme:
- Jo flere likes og kommentarer dit opslag får, jo flere mennesker vil se opslaget og dermed stiger populariteten. Sørg derfor for at uploade kvalitetsbilleder.
- Sørg for, som altid, at udvælge relevant content og brug hashtaggene til at udvide emnet for at nå ud til flere og nye mennesker. Poster du et billede med smykker med de relevante smykkehashtags, så brug også hashtags om f.eks. mode og individuel stil for at nå ud til andre grupper, som også kan have glæde af dit billede. Tænk et skridt længere ud end din normale cirkel.
- Netværk. Følg profiler med samme interesse som dig og vær aktiv. Hvis du liker og kommenterer deres opslag er der større chance for at de gengælder din aktivitet.
- Sidst men ikke mindst: Læg mærke til, hvilke billeder på din profil, der får mest opmærksomhed – og post flere som dem! Det virker logisk, men det kan være svært at holde den røde tråd og virke nytænkende på samme tid.
Det bliver benhårdt arbejde, men får du først flair for at please Instagrams algoritme, så er det dine posts der ligger øverst hos dine følgere i stedet for konkurrentens.
Tag den nu med ro indtil videre – og forbered dig
Indtil videre bliver der ikke ændret i noget på din Instagram, og der kommer info fra Instagram, når de implementerer ændringerne. Instagram udtaler, at der stadig er uger og måneder forude med rene tests af den nye algoritme, og at testgrupperne er meget små. Derudover understreger Instagram, at så snart algoritmen føres ud i livet får samfundet selvfølgelig besked.
Så ånd lettet op og vend nu trygt tilbage til at lave noget fedt content til din Instagramprofil – men prøv allerede nu at øve dig på de ovenstående punkter. Jo mere forberedt og tilvænnet du er, jo lettere bliver det at håndtere den nye algoritme, når den bliver implementeret.
Har du spørgsmål eller kommentarer til indlægget, er du velkommen til at kontakte mig på mai@marketing-copenhagen.dk.