Nye ændringer i Facebooks algoritmer
Jeg håber, at det går rigtig godt for jer med at skabe noget fedt content. Jeg kommer her med en hurtig opdatering af, hvilke ændringer Facebook er igang med at foretage i deres algoritmer for at kunne levere det mest relevante content til lige netop dig.
For nogle uger siden var der panik på Instagram grundet rygter om ændringer i Instagrams algoritmer. Folk troede, at ens følgere ikke længere ville modtage ens content, men det hele handlede i virkeligheden om relevant content for den enkelte læser. Læs evt. artiklen her.
Facebook har længe haft gang i optimering af algoritmerne, og logger du på Facebook, får du ikke nødvendigvis det nyeste content først, men det mest relevante. Indtil nu har snakken gået på, at populariteten af et opslag afgjorde relevansen. Det vil sige, at jo flere likes, kommentarer og delinger du kunne køre ind, jo mere relevant ville dit opslag være. Det skal være slut nu, mener Facebook.
Tid ér tilsyneladende penge
Facebooks ændringer i algoritmerne bygger nemlig på, at relevansen skal afgøres af den tid, brugeren bruger på at læse eller se dit opslag. Rækkefølgen af content på din tidslinje vil altså nu blive baseret på, hvilke opslag Facebook mener, du vil bruge mest tid på. Grunden til dette er, at Facebook vil stoppe tendensen til, at folk skaber fangende overskrifter med lav content kvalitet for at få likes, delinger og kommentarer og dermed relevante opslag. Der vil altså blive stillet endnu større krav til kvaliteten af dit content, hvis du gerne vil fange dine følgere. Omvendt bliver det svære for de såkaldte “likehuntere” at få relevante opslag, hvis de ikke stepper op og leverer kvalitets-content.
Har du spørgsmål til blogindlægget eller andet så kontakt mig endelig på mai@marketing-copenhagen.dk.