Den komplette iværksætterguide er på vej!
Lige før vores ferie startede leverede Mai fra Marketing Copenhagen tekster til en kommende bog. Du kan se frem til en komplet iværksætterguide. En guide som kan anvendes af allerede igangværende iværksættere, men så sandelig også en guide som kan anvendes af dem, som går og fumler med tankerne om at komme igang. Nedenfor kan du læse mere om bogen, idéen bag, Marketing Copenhagens rolle i det hele og ikke mindst forfatteren Vivi. Vi glæder os til at bogen er ude, og vi er taknemmelige for at være en del af sådan et fantastisk projekt!
KOM GODT IGANG – MED DIN VIRKSOMHED
Mit firma Hedensted Events så dagens lys den 1. januar 2016, efter jeg havde været selvstændig i næsten to år, hvor jeg tilbød en blandet landhandel af alle mine kompetencer. Men sidste efterår valgte jeg at satse kun på eventdelen, og gik i gang med forberedelserne til at skifte navn. Det betød ny hjemmeside, Facebookside, visitkort, logo og meget andet.
Og det gik fint, men efter et par måneder savnede jeg alligevel skrivedelen. Jeg startede samtidig med firmaet en eventkalender, der er gratis for alle at bruge, men hvis folk vil have skrevet lidt mere om deres event, så skriver jeg en lille artikel for et beskedent beløb. Dog var det ikke skriveri nok for mig. Så jeg gik i tænkeboks. Hvordan kunne jeg kombinere det at skrive med at lave events?
I tråd med at jeg gerne vil bidrage til fællesskabet og hjælpe andre mennesker, begyndte jeg at tænke på at udgive e-bøger for ”gør det selv folket” og kombinere dem med events. De skulle skrives med forskellige samarbejdspartnere, som efterfølgende kunne holde foredrag eller workshops. Titlen på dem alle skulle være ”Kom godt i gang” og så med forskellige undertitler. Tanken kom i marts, hvor der var god run på konfirmationsforberedelserne rundt omkring. For at blive i eventmiljøet besluttede jeg, at den første bog skulle være en hjælp til at skrive festsange. Med mere end 30 års erfaring, ja jeg er kun 42 og skrev den første festsang, da jeg var 11 år, ville jeg ikke behøve en samarbejdspartner til den bog, og en lille workshop kunne jeg også selv stå for. Med den som en start kunne jeg samtidig lede efter samarbejdspartnere til de andre bøger.
Jeg begyndte at arbejde med konceptet og bogen. Andre idéer blev skrevet ned. Flere inden for fester men jeg legede også med tanken om en bog til iværksættere. Den idé blev der arbejdet lidt ekstra med samtidig med, at jeg skrev på festsangebogen. Den skulle være med en advokat, en revisor og så en bank. E-bogen skulle kombineres med en fælles dagsworkshop. Det hele blev skrevet udførligt ned, og da jeg har et godt forhold til min bank, tog jeg et møde med filialdirektøren. Han var bestemt ikke afvisende, men han synes alligevel, den manglede lidt. Så jeg lagde den væk. Ikke i skuffen men på hjørnet af skrivebordet.
En dag snakkede jeg med en clairvoyant, og vi talte om mit nye koncept. Idéen med iværksætterbogen kom også på tale, og hun kom med det forslag at udvide ekspertfeltet, idet hun også gerne ville være med i bogen. Den tyggede jeg på i fem minutter, og så gik jeg i gang med at arbejde med de idéer, der væltede rundt i mit hoved.
Nogle af de samarbejdspartnere, jeg ville have med i bogen, havde jeg allerede i mit netværk, så efter en udførlig mail var blevet nedfældet, så gik jeg i gang med at sende den rundt til de udvalgte. Samtidig søgte jeg i netværksgrupper efter andre eksperter inden for forskellige fagområder. Jeg lavede ét opslag og fik mange henvendelser. De første fem fik en kort besked om, at det ikke handlede om et salg til mig, men om et bogprojekt for iværksættere de skulle skrive et indlæg til. Fire faldt fra og kun én ud af de fem var interesseret. Det var Mai Surrow fra Marketing Copenhagen.
Hendes begrundelse for at være med i projektet var, at hun rigtig gerne ville være med til at hjælpe kommende iværksættere, og sådan en bog kunne hun godt selv have brugt, da hun startede op. Mai ville rigtig gerne sende en masse referencer på hendes arbejde, men for mig handlede udvælgelsen af de helt rigtige eksperter ikke så meget om tidligere udført arbejde. Det handlede i høj grad om personlighed og min egen mavefornemmelse. Efter at have læst om Mai på hendes hjemmeside og private profil, så var min mave ikke i tvivl. Det skulle være hende.
Marketing Copenhagen tilbyder mange ting, så efter en lang snak med Mai Surrow omkring hendes indlæg, så havde vi strategien lagt. Og Mai var så vild med idéen, at jeg allerede i løbet af et par dage modtog hendes færdige indlæg. Otte lange A4 sider med lækre detaljer og gode råd.
Blandt andet skriver hun dette omkring hjemmesider:
”Hvis du ikke har en hjemmeside, eksisterer du ikke. Hvad gør du, når du skal finde et produkt, en virksomhed eller information om et særligt emne? En hjemmeside fremstår som en online præsentation af din virksomhed, og hvad den laver. At have en hjemmeside medbringer mange muligheder – f.eks. branding og tidsbesparelse. Du får en unik mulighed for at markedsføre din virksomhed.”
Og slutteligt kommer hun med dette gode råd; ”Få fastlagt hvad din hjemmeside skal kunne.”
I Marketing Copenhagens indlæg kan du læse meget mere om hjemmesider, tekst, SEO, logo, visitkort, flyers samt webshops, og der er mange flere gode råd at hente. De andre eksperter er ved at færdiggøre deres indlæg, og et par stykker har jeg allerede modtaget. Nu er e-bogen om festsange sat til salg på Saxo.com, og jeg i gang med at gennemlæse de modtagne indlæg og sætte dem op. Så forhåbentlig er bogen ”Kom godt i gang – med din virksomhed” til salg først omkring 1. september.
Tusind tak til forfatteren Vivi H. Nielsen Mathiasen for at lade os være en del af dit fantastiske projekt!