Marketingkalenderen til de sociale medier: Hver dag, en ny anledning!
Styrken ved de sociale medier er aktualitet og relevans.
Svagheden ved de sociale medier er krav om aktualitet og relevans – og helst flere gange ugentligt.
– Har I også svært ved at løfte kvalitetskravene til de løbende opdateringer og posts på sociale medier? Det kan i sandhed også være en udfordring, hvor en kreativ skriveblokade ikke er din ven.
Derimod er planlægning en virkelig god ven. Og traditionelt kaldes dette en marketingplan for content. Vi vil i dette blogindlæg gerne dele grundridset til en sådan individuel marketingplan med jer.
Hos Marketing Copenhagen opbygger vi marketingplanen for udgivelse af content baseret på:
– Forretningstype
– Produkttype
– Målgruppe
– Købsadfærd
Der kan være flere snitflader, men dette er de primære, og langt de fleste kunder er skarpe her.
Udfordringen opstår typisk forud for de helt konkrete og lavpraktiske posts – hvad skal vi skrive om? Hvad skal vi fortælle i dag? Og hvorfor er det relevant for målgruppen?
Her er der hjælp at hente ved at mikse jeres flow af egne temaer og nyheder med MÆRKEDAGE.
Alle butikker kender Black Friday, Valentins Dag, Mors Dag m.fl. og ved instinktivt hvordan disse dage italesættes med ledsagende tilbud. Disse dage planlægges ofte i god tid, og kampagner sættes igang op til den særlige dag for bedst muligt at forberede og informere kunderne om de store fordele.
De færreste er derimod klar over, at stort set HVER ENESTE DAG året igennem har en overskrift, et tema, eller en fødselsdag, begivenhed eller lignende, der kan laves posts om eller vinkles i forhold til din virksomhed og målgruppe.
Det er selvfølgeligt ikke lige indlysende for ethvert forretningsområde, at opslå et produktrelateret indlæg til Verdensdag mod Børnearbejde (12. juni) – men Det kinesiske Nytår (5. februar) er pænt relevant for enhver, der har et sortiment med asiatisk islæt.
1. juli er tilsvarende dagen, hvor voksencensuren i Danmark blev ophævet (1969), men er samtidigt Canadas nationaldag, Pamela Andersons fødselsdag, og Prinsesse Diana af Wales´ dødsdag.
Der er med andre ord uendeligt mange snitflader at finde i snart sagt enhver dag i kalenderen.
Derfor er opgaven – baseret på egne behov og profil – at gennemløbe bruttolisterne over mærkedage, fødsels-/navnedage og verdensbegivenheder. Dette match danner efterfølgende grundskabelonen for din virksomheds personlige mærkedagskalender.
Det helt geniale er dog, at præcist fordi udvalgte mærkedage af relevans for din butik falder på specifikke kalenderdage, kan alt PLANLÆGGES. Fuldstændig ligesom valentinsdag, mors dag osv.
Du skal derfor ikke flere gange ugentligt opfinde den dybe tallerken, tværtimod har du et bagkatalog af idéer og proileringsmuligheder. Sådan at forstå, at kalenderen behøver ikke at blive fulgt slavisk – dukker der noget andet spændende eller interessant op, er det disse emner, du poster.
Bruttolisterne er omfattende og derfor ikke mulige at dele i denne blog. Men vi tilbyder gerne at dele et eksempel på brug af denne metodik med Jer. Send en mail til info@marketing-copenhagen.dk, så sender vi hellere end gerne et udkast til dig.
Hvis du krydrer grundstrukturen for indhold med et mix af indlægs-/posttyper har du en rigtig god ramme for din SoMe marketingplan.
De klassiske indlægstyper (Konkurrencen, TopTi listen, FunFacts, Nyheder etc.) gennemgår vi særskilt i anden post.
Har du spørgsmål eller kommentarer til indlægget, så kontakt os endelig på mail: info@marketing-copenhagen.dk