Kend dine sociale medier
“Er det overhovedet nødvendigt?” og “Hvilke medier er relevante?”
2 spørgsmål, der måske er flere selvstændige, som tænker meget over.
Ja, det er nødvendigt. I dag researcher størstedelen af kunderne selv på nettet, før de skal lave et køb. De har med andre ord aldrig været så veluddannede i informationssøgning. Måske har du oplevet, at en kunde har henvendt sig med spørgsmål til en vare, som de har set på din hjemmeside, eller som de har undersøgt, at du forhandler? Kunden har allerede fundet frem til, at du forhandler varen og har bare lidt praktiske spørgsmål. Du har altså mulighed for at skippe processen med selve varepræsentationen og gå direkte til salgsargumentet – hvis din hjemmeside og dine sociale medier præsenterer dit produkt rigtigt!
Hvilke medier bør du så benytte? Som tommelfingerregel er der 5 sociale medier, du bør have i dine overvejelser. Dermed ikke sagt, at du skal benytte samtlige 5. Måske er der kun 1 eller 2 medier, der passer til din virksomhed og målgruppe. Det handler om at være til stede der, hvor din målgruppe er – og være der hele tiden! Det er vigtigt at notere sig, at sociale medier åbner helt op for tovejskommunikation. Dine kunder vil altid være i stand til at give respons på dine indlæg, billeder og videoer. I stedet for at se dette som et farligt element, hvorfor så ikke se det som en let mulighed for at komme i direkte kontakt med dine kunder og deres behov?
Facebook
Er et af de største sociale medier med over 3 millioner brugere i Danmark og 1,4 milliarder brugere på verdensplan. Facebook er samtidig mediet, der bliver brugt mest tid på – og det er mediet, hvor næsten alle virksomheder kan opnå fordele ved at være til stede. Facebook giver muligheder for at definere målgrupper, opsætte præcise annoncer, tilføje links og “Call to action”-knapper og aktivere dine kunder. Facebook er i dag et medie, som mange store annoncører tager ligeså seriøst som TV og Google.
LinkedIn
Bruges til at skabe et erhvervsmæssigt netværk. Virksomheder benytter LinkedIn til at være til stede, rekruttere medarbejdere, finde kunder og skabe en direkte kontakt til dem. LinkedIn er et godt medie for dig og din virksomhed til at fortælle, hvad du/i kan. Via din virksomhedsside promoverer du dit firma, mens du på din egen profil har dit personlige CV og kompetencer liggende. Desuden er der mulighed for at deltage i/følge grupper og diskussioner, hvor du kan gøre opmærksom på, hvad du kan. Der findes også faggrupper, som er relevante for din virksomhed. Endvidere kan du selv oprette grupper og diskussioner.
Twitter
Er kendt for at være det hurtigste sociale medie. Sker der noget i ude i verden, er det ikke unormalt, at der ligger et Tweet om begivenheden, før nyhederne har bragt overskrifterne. Du er begrænset af 140 tegn alt inklusive. Twitter er et fantastisk “her og nu” medie, som du med fordel kan benytte ved aktuelle events eller seneste nyt. Twitter kan være lidt af en udfordring, da ikke alle fagområder er repræsenteret lige godt på mediet.
Instagram
Her ligger fokus på billeder og korte videoer. Instagram er en app, som er utrolig simpel at benytte. Det drejer sig om at dele billeder med andre, og at se andres billeder. Her har du altså mulighed for at formidle dig og din virksomhed visuelt på mange forskellige måder. Branche og produkt/ydelse er ikke afgørende, så længe du er god til at formidle dit firma visuelt.
Snapchat
Snapchat bliver mere og mere anvendt blandt firmaer. Snapchat er en app til smartphones, hvor man sender et billede eller en video, evt. med en tekst, til sine venner. Billedet/videoen afspilles et bestemt antal sekunder hos vennerne, hvorefter billedet forsvinder. Snapchat giver mulighed for at ramme dine følgere direkte og meget intensivt og er ideelt, hvis din målgruppe består af unge mennesker.