Hvornår du skal poste på Instagram i 2019?
Tidspunktet for publicering af dine Instagram posts er vigtigere end du tror
De fleste er klar over, at Instagram er noget af en opgave. Mediet har fart på, algoritmerne er komplicerede, og med nye og videreudviklede features som Instagram Shopping, Instagram Stories og IGTV stiger mængden af arbejdsopgaver. En anden detalje, som er vigtig at tænke over er det tidspunkt, hvor du offentliggør dine posts. Tidspunktet er uhyre vigtigt. Som virksomhed er målet med Instagram blandt andet at komme ud til så bredt et publikum som muligt med hver post, så du kan øge chancen for eksponering og salg.
Hvornår skal jeg så poste på Instagram?
Præcis hvornår DU og DIN virksomhed skal poste er et lidt tricky spørgsmål. Hver Instagram profil har sit eget unikke publikum af følgere – mange har endda følgere fra forskelige dele af verden, som befinder sig i forskellige tidszoner. Der er naturligvis udarbejdet en masse analyser og generelle tommelfingerregler, som man kan læne sig op ad. Dem gennemgår vi nedenfor.
Det er først og fremmest vigtigt at pointere, at der ikke findes en gylden guide til hvordan du timer dine posts bedst, så du rammer dit publikum optimalt. Derfor er det vigtigt, at du altid har dit eget publikum i tankerne, og hele tiden stræber efter bedst at kunne ramme netop dine segmenter. Du vil helst ramme dem netop i det tidsrum hvor de er mest aktive, så du får det bedste resultat ud af dine posts. Pointers til at analysere det optimale tidspunkt på en god måde er:
Hold dig til den samme fremgangsmåde i 30 dage
For at kunne lave holdbare analyser er der brug for kvantitet. Du opnår ikke den mængde data, som du skal bruge for at analysere adfærden ved at prøve nye strategier hver dag. Hold en rytme i 30 dage og analyser så dine resultater. Måske kan du se et specifikt mønster, som kan hjælpe dig tættere på det optimale tidspunkt.
Research dit publikum
Tag dig tid til at undersøge din følgerbase. Instagram har flere værktøjer til at undersøge hvornår dine forskellige segmenter er mest aktive samt hvordan dine enkelte posts klarer sig. Se om der er en trend i hvornår netop dit publikum er mest aktive, eller undersøg hvilke typer de er og hvor mange forskellige typer følgere du har. Du vil måske have forskellige grupper af segmenter som er aktive på hver deres tidspunkter. Ud fra dine data kan du herefter planlægge hvilke posts der passer til de forskellige segmenter og tidspuntker.
Hold dig opdateret om nye features og generelle trends
Ligesom du nu læser vores pointers her (og tak fordi du gør), er det altid en god ide at holde dig ajour med de generelle tips og tricks der findes på nettet omkring netop brugen af Instagram. Måske noget kan bruges til dit publikum, eller måske offentliggøres der nye features, som er yderst fordelagtige for din virksomhed. Et eksempel kan være tagging af produkter på billeder, da Instagram Shopping blev lanceret.
Planlæg dine posts
Sørg for at få lagt en struktur, som du følger. Hvis det hele tiden bliver ad hoc, får du ikke noget flow, arbejdsopgaven bliver træls og stressende, og du får svært ved at analysere hvad der egentlig virker. Du kan med fordel undersøge de forskellige tools, der findes til håndtering af din Instagram profil. Nogle tools har også gratis versioner, der ofte indeholder de nødvendige features.
Vær evigt foranderlig
Instagram er ofte under forandring på mange forskellige punkter. Processen og publikummet er altid ændrende, og det er vigtigt at konstant holde styr på om man selv følger udviklingen. Derfor kan er det altid gavnligt at lave tests og følge med i hvor godt ens posts rammer følgerbasen. Et eksempel er Instagrams algroitme, der blev lavet om til at vise det, som Instagram finder relevant for dig, i stedet for de nyeste posts.
4 tommelfingerregler om tidspunkter for at poste på Instagram
Instagram er ikke Facebook. Selvom at du har brugt meget tid på at sætte dig ind i Facebooks algoritmer, så er det ikke ensbetydende med, at du så har knækket alle sociale medier. Alle medierne er meget forskellige, og det er lige vigtigt at sætte sig ind i alle de platforme, man opererer på.
Herunder har vi samlet nogle overordnede tommelfingerregler til Instagram som kan hjælpe dig godt i gang:
- For at ramme et internationalt publikum er de bedste tider generelt omkring kl. 02:00 og kl. 17:00 EST (Eastern Standard Time). På verdensplan er der i gennemsnit flest online worldwide på disse tidspunkter.
- De værste tidspunkter at poste på er ifølge flere analyser kl. 09:00 og kl. 18:00 EST.
- For at ramme dit lokale publikum, er det bedst at fange dem lige før arbejde (mellem kl. 07:00-09:00) eller lige efter (ca. kl. 17:00). Tidspunktet hvor din følgerbase transporterer sig til/fra arbejde er et meget aktivt tidspunkt.
- Generelt set er der mest aktivitet i ugedagene, hvor mandag og torsdag viser sig at være de bedste dage at poste. Herudover er onsdag ligeledes en god dag.
Instagrams algoritme
Over de sidste par år har Instagrams algoritme ændret sig fra at være en kronologisk-baseret algoritme til en mere relevans-baseret. Instagram viser derfor nu mere hvad algoritmen vurderer at du gerne vil se og har tendens til at like, fremfor at vise dig posts i den tidsmæssige rækkefølge de bliver postet. Dette ændrer ikke på at timing stadig er vigtigt, da du idag skal fokusere på flere faktorer. I Instagrams algoritme skal du tænke på:
Relevans
Der bliver vist content som matcher med noget brugeren tidligere har reageret på. Som nævnt ovenfor viser Instagram altså det content, som algoritmen mener, du har størst tendens til at like eller interagere med. Derfor bør du undersøge dine segmenter grundigt og analysere deres adfærd. Jo flere fordele du kan hive ud af dine data, jo bedre kan du tilpasse dine posts.
Forhold
Brugere der direkte har interageret med din profil, har ofte stor sandsynlighed for at få vist ting du poster. En simpel kommentar kan altså være altafgørende for, hvordan dit content placeres i din følgers feed. Derfor bør du bruge meget tid på at interagere med dine følgere – hvis de skriver en kommentar bør du som minimum like den – og helst skrive et svar til kommentaren.
Tid
Kigger man på de to ovenstående punkter, bliver timing pludselig meget vigtigt. Du kan højst sandsynligt ikke få dine følgere til at reagere og interagere med dine opslag, hvis de ikke bliver eksponeret for dem, når de er online. Derudover tager Instagrams algoritme stadig i en vis grad højde for hvor nyt din post er. Performance af de enkelte posts er altafgørende, hvilket er svært at opnå, hvis du ikke rammer dine følgere, når de er mest aktive.
Du skal poste ofte på Instagram
Det er altså en samlet pakke, der skal fokuseres på for at bruge Instagram optimalt, og dertil bør du også poste ofte – faktisk gerne dagligt. Hvis du kan finde to tidspunkter, hvor dine segmenter er aktive, bør du måske endda udnytte dem begge. Hvis det er urealistisk for dig og din virksomhed at poste så meget på Instagram betyder timing blot endnu mere.
Kom i gang med at teste dine posts og find de tidspunkter, hvor du rammer din følgerbase bedst. Har du spørgsmål eller kommentarer til indlægget, er du velkommen til at kontakte os på info@marketing-copenhagen.dk