Facebooks algoritme slår ned på Clickbait!
Facebook tager for alvor kampen op mod clickbait overskrifter samt landingsider med lav kvalitets indhold. Hvis du er en af dem, som bruger clickbait metoder til at skabe trafik, så skal der tænkes nyt. De nye opdateringer i Facebooks algoritme vil nemlig konsekvent straffe og sænke antallet af visningerne af sådanne indlæg i brugernes nyhedsfeeds.
Hvad er clickbait?
Clickbait og clickbait metoder er overskrifter og posts, som udelukkende bruges til at øge rækkevidde og trafik ved at tilbageholde relevant information eller mislede publikum, for at få en historie til at virke meget større end den egentlig er. Dette resulterer i en masse trafik, som ledes ind til en side, hvis content ikke lever op til forventningerne som clickbait overskriften skabte, og derfor forlader man siden hurtigt igen.
Et typisk eksempel på en clickbait overskrift kan være:
“You’ll Be SHOCKED By How Shredded His Abs Are After Eating This Superfood”.
Denne overskrift lægger egentlig op til en stor afsløring af, hvad man kan spise, for at tabe sig meget. Men for at få afsløret hvad denne “supermad” er, SKAL du klikke på linket. Herefter vil du blive ledt ind til en side, som måske endda intet har at gøre med vægttab – eller også bliver du præsenteret for så dårligt content omkring vægttab, og desuden får du ikke afsløret hvad “supermaden” er, så du forlader siden igen inden for få sekunder.
Hvis du er i tvivl om hvordan du skal opbygge overskrifter og tekster til dine opdateringer generelt, så kan du læse om Facebooks egne guidelines lige her.
Har du spørgsmål til indlægget, clickbait eller andet, så kontakt os endelig.
Vi fra Marketing Copenhagen vil også gerne benytte lejligheden til at ønske jer alle en rigtig glædelig jul og et godt nytår. Tak fordi i er en del af Marketing Copenhagen familien! Vi ønsker jer det bedste i 2018, og glæder os til at følge jer.