Få et overblik over Google Posts
Google Posts blev egentlig lanceret i januar 2016 og gjort tilgængelig for særligt inviterede virksomheder, som skulle teste projektet i samarbejde med Google. I marts 2017 blev Google Posts gjort tilgængelig for flere brancher og virksomheder og endelig i juni 2017 blev Google Posts gjorts tilgængelig for alle virksomheder som har en Google MyBusiness bruger.
Hvad er Google Posts?
Google Posts giver din virksomhed muligheden for at poste relevante nyheder på Google, som kommer frem, når der søges på din virksomheds brand. Det kan sammenlignes med at poste nyheder på andre sociale medier, men med Google Posts vises et udsnit af din seneste opdatering bare direkte i Google resultaterne sammen med din Google MyBusiness profil. I en Google Post har man mulighed for at skrive op til 300 tegn samt at inkludere et billede og en CTA knap med et link.
Søger man på computeren vises resultatet i højre side af skærmen. Hvis der søges fra telefonen opnår man dog en fordel, da søgeresultatet med Google Posts vil fylde hele telefonskærmen og “skubbe” de andre søgeresultater længere ned. Du har altså en unik mulighed for at vise brugere, der søger direkte på dit brand, hvad der foregår i virksomheden ligenu samt en større indflydelse på hvordan din virksomhed præsenteres visuelt i Googles søgeresultater.
For at oprette en Google Post skal du blot have en Google MyBusiness konto med en tilknyttet adresse til din virksomhed. Google Posts har størst effekt hvis der er søgninger på dit brand. Hvis du ikke har så mange søgninger på dit brand, er det begrænset hvor meget du får ud af Google Posts.
Når en bruger søger direkte på dit brand, må man vurdere, at der allerede er en vis interesse i din virksomhed. Google Posts kan hjælpe dig med, at give brugeren det sidste skub til at besøge din hjemmeside eller webshop. Google Posts kan bestå af nyheder, produkter, tilbud eller måske endda et brugbart blogindlæg.
Dine Google Posts fjernes efter 7 dage
Google Posts bliver nemlig endnu et tidskrævende medie at vedligeholde. Google har nemlig bekræftet af de fleste Google Posts bliver fjernet efter syv dage efter publicering. Dette skulle ifølge Google være for at sikre, at opdateringer er relevante og up to date. Er din Google Post baseret på et event, fjernes denne post dagen efter eventets afviklingsdato. Der er pt. ingen mulighed for at planlægge opdateringer, så du skal logge ind på de rette tidspunkter – eller poste rigtig ofte.
Til gengæld vil du få en notifikation fra Google, når du nærmer dig datoen for sletning af din seneste post. Google vil i notifikationen opfordre dig til at kreere en ny post. På mobiltelefoner vil man dog kunne se en tidslinje for tidligere posts, hvis man klikker på “Posts” knappen. Har du flere posts kørende på samme tid bliver den nyeste post vist først i resultaterne og resten af dine posts vises efterfølgende i et karruselformat. Vær opmærksom på, at Google medtager 10 post i karrusellen, men kun de første 2,5 posts bliver vist i søgeresultaterne.
Husk kvaliteten i dit content
Nej, det hjælper ikke på din SEO at fylde dine Google Posts med søgeord. Det er blevet testet og indtil videre ses der ikke nogen virkning SEO-mæssigt, da Google ikke indekserer linket der er knyttet til din Google Post.
De første 100 tegn bliver vist i Googles Knowledge Panel. Det er disse ord og sætninger, som skal sidde i skabet, således at brugeren bliver fristet til at klikke videre. Sørg for at holde dig til de 100 tegn, så din sætning eller dit ord ikke bliver skåret over.
For at tracke virkningen af Google Posts, skal du sørge for at linke til unikke URLs. Google Posts er pt. ikke direkte connected med Google Analytics. Du kan dog tracke effekten ved at anvende unikke URLs i dine Google Posts og tracke aktiviteten på disse URLs efterfølgende i Google Analytics. Dvs. i stedet for blot at linke til www.marketing-copenhagen.dk, så linker vi til www.marketing-copenhagen.dk/f?-et-overblik-over-google-posts.
Vær opmærksom på billederne, som du bruger i en Google Post. Den optimale størrelse er 750×750 pixels. Men bruger du billeder som er MINDRE end 250×250 pixels, så bliver billedet ikke accepteret og kan ikke bruges. Sørg også for, at dine billeders vigtigste elementer er centreret i billedet, således at Google ikke kommer til at skære væsentlige elementer væk fra dit billede.
Til slut er der kun at sige, at Google Posts er gratis organisk materiale – så se endelig at komme igang med at lave Google Posts til din virksomhed!
Har du spørgsmål eller kommentarer til indlægget, så kontakt os endelig på info@marketing-copenhagen.dk