Er du klar til Googles Mobile First index?
Google er suverænt den mest populære søgemaskine idag. Med en global markedsandel på hele 92,01% i juli 2017 har Google vundet brugerne ved at levere de mest relevante søgeresultater, når der søges efter produkter eller informationer osv.
Hej Mobile First
Googles algoritmer har altid fokuseret mest på rangerering af desktop søgninger, da desktop søgninger har udgjort den største andel af det samlede antal Google søgninger. Disse tider er forbi – mobile søgninger har nemlig oversteget desktop søgningerne. Derfor skal du nu forberede dig på Googles opdatering af algoritmen som fremover vil analysere og rangere de mobile hjemmesider. Sig altså farvel til Desktop Search og hej til Mobile First.
Responsivt design er nu uundgåeligt
Hvis du ikke har en hjemmeside med responsivt webdesign, så har du hermed kreeret en meget vigtig To-Do liste til dig selv. Et responsivt webdesign tilpasser sig nemlig automatisk skræmstørrelsen, som sitet bliver vist på. Dvs. at samme hjemmeside kan vises på computer og mobil, uden at man misser noget indhold. Det responsive layout tilpasser designet så du stadig kan se alt indhold uden f.eks. at skulle zoome eller scrolle frem og tilbage.
Står du med et selvstændigt mobile site, skal du tænke dig om. Når du laver søgemaskineoptimering (SEO), skal du sørge for også at implementere dine forbedringer af brugeroplevelsen og SEO på dit mobile site. Derudover er det slut med at have mindre eller ingen tekst content på din mobile hjemmeside. Mange har nemlig godt tekstoptimeret content på deres desktop version og til gengæld mindre eller slet ingen tekst content på deres mobile version. På den måde får man på den mobile version vist produkter og ydelser først, og oplevelsen bliver meget “lettere” at fordøje da brugeren ikke skal gennemgå så meget materiale og scrolle for at få vist produkter.
Nu skal der være content på mobilen
Med Mobile First bliver løsningen med ingen content på mobil et no-go. Med Mobile First vælger Google at rangere søgeresultaterne baseret på de mobile hjemmesider. Dermed bliver indhold betydningsfuldt, ligesom det idag er på desktop versioner. Hvis Google ikke kan registrere indhold på din side risikerer du en straf for tyndt eller manglende indhold. Og dette er på trods af, at alt dit content er tilgængeligt på din desktop version. Tekster skal være en integreret del af landingssiden og der skal tænkes i nye baner, når du bygger dit mobile site op. Placerer du blot dit content i bunden af siden vil Google nemlig se det som værende ikke vigitigt, da der er mindre chance for at brugerene læser dette content.
Derfor vil det ifølge Google være en fordel at have ét site med et responsivt design fremfor en desktop version og en mobil version. Først og fremmest skal du kun søgemaskineoptimere og forbedre brugeroplevelsen ét sted. Derudover er linkbuilding ligeledes lettere, da det kun skal dreje sig om én kilde. Alle indgående links peger altså mod ét sted.
Har du ikke et responsivt hjemmesidedesign eller mobildesign kan du risikere at blive straffet allerede nu, selvom at Google udtaler, at Mobile First først er klar tidligst i 2018. Google tester allerede algoritmen og crawler udelukkende din desktopversion – med den mobile crawler. Google er i fuld gang med at teste, og har du ikke en side, som tilpasser sig skærmstørrelser automatisk så kæmper du imod tiden.
Har du spørgsmål til din hjemmeside eller blogindlægget, så kontakt os endelig på info@marketing-copenhagen.dk.