Er din online forretning klar til julen?
Glædelig 1. december allesammen! Nu er vi for alvor gået ind i julesalgsperioden, og forretninger, centre og strøgene er pyntet op med smukke julelys og dekorationer. Det er skønt og hyggeligt, men der skal jo også købes julegaver. Julegaveindkøbene kan være rigtig stressende for mange i al den menneskemylder. Bare tanken om Magasin fra nu af og frem til d. 23. december får mange til at sukke opgivende.
Flere og flere handler derfor over nettet og især i sæsonhøjtiderne. Så uanset om du både har fysisk butik og webshop eller kun webshop, så sørg for at give den et ordentligt juletjek.
Relevante informationer
Du bør vejlede kunden med så mange relevante informationer som muligt. Hvad er relevante informationer så? Prøv at sætte dig i forbrugerens sted – eller tænk blot på, hvad du selv spørger om, når du køber julegaver:
“Hvor lang tid kan gaven byttes og returneres?”
“Bliver gaven pakket ind?”
“Hvis jeg bestiller online, hvor lang er leveringstiden så?”
Ved at vise disse informationer ved kunderne at de roligt kan shoppe deres julegaver på din webshop. Du bør vise allerede på forsiden, at din webshop har en god juleservice. Eksempelvis kan du lave et blot julebanner, der både skaber julestemning og forsikrer dig om at kunden ikke misser dine budskaber.
Du kan også bruge din header og topbar på hjemmesiden til at skabe små buskaber. Du bør uanset hvad fokusere på den øverste del af hjemmesiden, da det er her kunden starter sit besøg.
Derefter bør oplysningerne følge kunden igennem hele købsprocessen. Hvis du vælger at bruge topbaren og headeren kan du lave budskaber, som går igen på alle sider uanset hvor kunden klikker sig hen. Placér derudover budskaber rundt omkring på de forskellige sider, i kurven, på betalingssiden osv.
Vis kunden hvad de vil have
Mange lader sig inspirere af andre mennesker og har du produkter som er særlig populære, så præsenter dem for dine brugere. Lav en oversigt på forsiden der viser de 5-10 mest købte produkter. På den måde højner du sandsynligheden for at få et salg i hus.
Kan du inddele kategorierne efter alder og køn, således at man kan se, hvilke produkter der er købt mest til kvinder, mest til mænd, mest til børn osv., så optimerer du virkelig søgeprocessen for din kunde.
Udnyt muligheden for mersalg
Når kunden har tilføjet produkter til kurven bør du udnytte muligheden for mersalg. Præsenter nogle relaterede produkter, som kunden også kunne bruge. Lav eksempelvis også en rabat eller tilbyd gratis fragt på ordre over et bestemt beløb.
Når kunden har betalt sin ordre, så send en e-mail til kunden, som også indeholder en række relaterede produkter og en rabatkupon, så du øger chancen for at kunden handler hos dig igen snart.
Husk de sociale medier
Tilpas også dine sociale medier til julehandlen så du får en gennemført rød tråd på alle dine platforme. Lav julekampagner med stærke produkter, lav et nyt coverbillede med juletema, som fortæller om fordelene og den service man får, ved at handle julegaver på din webshop og optimer din Facebook forretnings produkttekster med juleinformationerne.
Har du ikke allerede optimeret din webshop og dine medier til julen, så er det bare med at komme igang, så du kan få det bedst mulige julesalg. Husk, at konkurrencen online er stor og at god service kan blive altafgørende. Derfor bør du også prioritere support og besvarelse af kundens henvendelser højt.
Har du spørgsmål til indlægget, webshop, sociale medier eller julesalg, så kontakt os endelig.