Watch udfordrer YouTube
Facebook ruller en ny social platform ud, som nu gør det muligt at se og følge shows på Facebook. Et show består af episoder, som sendes live eller er optaget, hvor du følger et vedvarende tema eller en storyline. Facebook udfordrer altså YouTube, ved at gøre det muligt for brugerne at dele video serier som f.eks. ugentlige shows, vlogs eller blot en række videoer som går i dybden med et tema.
Udover denne nye platform introduceres også Show Pages – altså sider, som du kan bruge til at sprede budskaber omkring dine videoshows. Ligesom en virksomhedsside kan du bygge din Show side op og præsentere formål, se episoder og andre relaterede videoer og connecte med fællesskaber, som har samlet sig omkring et show.
Ligesom på Netflix
Over tid bliver det muligt for “creators” at tilføje reklamepauser. Allerede nu kan platformen udnyttes til at kreere sponserede shows og skabe en indtægt, som vi idag kender det fra YouTube med de mange populære “YouTubere”.
Platformen bliver tilgængelig på mobil, desktop, laptop og på TV apps, og er lige nu rullet ud for en begrænset gruppe mennesker i USA, som deltager i et testforløb. For at hjælpe brugeren med at strukturere de forskellige shows bliver der kreeret en personlig “Watchlist”, som informerer brugeren om de nyeste episoder.
For at hjælpe brugeren til at finde nye shows, vil du ligesom på Netflix og HBO blive præsenteret for kategorier som “Most talked about,” What’s Making People Laugh” og “Friends Are Watching”. Ligesom idag, hvor det er meget populært at kommentere og reagere på videoer kan du, mens du ser et show, følge med i kommentarer og reaktioner fra andre tilskuere, chatte under showet og deltage i grupper, som interesserer sig for samme shows.
Markedsføringsmuligheder på TV?
Watch bliver tilgængeligt på TV apps. Så reelt set har du muligheder for at markedsføre dig selv på TV’et mens dine bruger slapper af i sofaen og ser din serie. Dette kræver dog, at du kan fange et publikum og har en historie eller et tema, som kan holde dem fast. Men har du potentialet for at kreere et ugentligt show – så glæd dig til at Watch bliver tilgængeligt!
Facebook har for alvor rettet sigtekornet mod YouTube, og det bliver spændende at se hvor afgørende det bliver, at Facebook ruller platformen ud på alle enheder. Bliver Watch det nye sted at samle alle sine serier, når platformen altid er tilgængelig?
Har du spørgsmål til indlægget, så kontakt os endelig.