4 råd til hvordan du kan forbedre din virksomheds Instagram
Flere end 600.000 danskere deler content på Instagram, og flere og flere virksomheder bruger Instagram til at integrere med deres målgruppe. Gennemsnitligt bruger en forbruger 21 minutter på at scrolle igennem sit feed. Alligevel antages det, at en forbruger misser op til 70% af deres Instagramnyheder. Derfor har Instagram udviklet en algoritme, der prioriterer content efter hvad du angiveligt at lyst til at se, ikke efter hvilket opslag der er nyest. Det er altså alfa og omega, at dit content rammer forbrugerne og engagerer dem.
Vi byder på 4 råd, der kan hjælpe dig til at forbedre din virksomheds Instagramprofil:
1. En indbydende profil
At folk finder din profil interessant og attraktiv er vigtigt. Det første folk ser er dit profilbillede, dit navn, profilnavn og din beskrivelse. Så lad os starte fra en ende af:
Du bør oprette en virksomhedsprofil, da du her får mulighed for en ekstra call-to-action knap. Dine kontaktoplysninger bliver samlet under en knap: “Kontakt” ved siden af “Følg” knappen. Det er en unik mulighed for at yde kundeservice, og for at kunden kan finde dig. For at oprette en virksomhedsprofil kan du klikke på tandhjulet oppe i højre hjørne og vælge “Skift til virksomhedsprofil”. Alt dette skal ske fra en mobiltelefon.
Fordelen ved en virksomhedsprofil er også, at du får adgang til nøgletal baseret på de seneste 7 dage. Du kan blandt andet se hvor mange nye følgere du har fået, hvor mange visninger dine billeder og din profil har haft, hvor mange kliks du har fået til din hjemmeside og meget mere. Du får altså mulighed for at lære din målgruppe endnu bedre at kende.
Din profiltekst skal være indbydende med et strejf af personlighed. Det er som nævnt ovenfor et af de første punkter, som forbrugeren bliver præsenteret for. Hvem er virksomheden bag alle billederne? Du bliver evalueret på få sekunder, og profilteksten er afgørende. Udarbejd en varm og engagerende tekst, som præsenterer det vigtigste om din virksomhed, rammer din målgruppe og giver forbrugeren lyst til at scrolle ned til dine billeder eller besøge din hjemmeside. Præsentationen af din virksomhed kan sagtens være i stikordsform.
Du skal huske at inkludere et link. Du har ét sted på din Instagramprofil, hvor du kan indsætte et link, og det er lige under profilteksten. Link til din hjemmeside eller aktuelle kampagner, tilbud eller andet. Hvis du løbende skifter dit link for at lede trafik til særlige sider, så husk at få det opdateret i forbindelse med nye tiltag. For at inkludere et link skal du vælge “Rediger profil” og indsætte linket i tekstboksen som hedder “Website”.
2. Hav en målrettet strategi
Før du begynder at investere tid og penge i Instagram, bliver du nødt til at have en klar strategi. Hvad vil du opnå med din Instagramprofil? Målene hjælper dig til at fastsætte hvilken form for content, du skal dele på din profil. Uden en målrettet strategi risikerer du at miste værdifuld effekt. Vi har listet et par eksempler nedenfor – du kan sagtens have flere mål:
1. Få flere besøgene til hjemmesiden
2. Dele nyheder om og give et indblik i din virksomhed
3. Skabe brand awareness
4. Annoncer til potentielle kunder
5. Opbygge et fællesskab
6. Øge brand loyaliteten
7. Fremvise produkter eller services
Der er forskel på at have et mål om flere besøgende på hjemmesiden og et mål om at skabe brand awareness. Sørg for at dine målsætninger er realistiske i sammenhængen.
3. Få styr på content strategien
Når du har udvalgt dig dine overordnede mål for din virksomheds Instagramprofil er det tid til at få styr på content delen. Instagram handler udelukkende om billeder og videoer – du skal altså vinde på det visuelle.
Det vigtigste er at dine billeder er originale. Dvs. dine egne. Det er din virksomhed og dine produkter, så det giver ingen mening at vise stockbilleder eller billeder fra andre virksomheder. Dernæst skal dit materiale være i god kvalitet. De fleste mobiltelefoner idag har et ganske glimrende kamera. Tænk på opstilling, lys og vinkel. Menneskets øje tiltrækkes af pæne ting, så billeder i dårlig kvalitet er et no-go. Sæt tid af til at producere den mængde kvalitetscontent der skal til for at have en aktiv profil.
Du skal også sørge for, at dine billeder er relevante for din målgruppe. Undersøg hvem din målgruppe er, og hvad de interesserer sig for. Husk at Instagrams algoritme udvælger content baseret på forbrugerens tidligere engagement og adfærdsmønstre. Det er virkelig vigtigt at kende sin målgruppe.
Som et ekstra tip bør du altid tilføje en placering på dine billeder. Når du er igang med at poste et billede så vælg “Tilføj placering”. Instagram foreslår steder i nærheden. Du kan også manuelt indtaste et sted. Der hvor du tjekker dit billede ind, er der hvor dit billede bor, og placeringen kan give dit billede mere synlighed. Nogle gange kan du med fordel vælge et populært sted i nærheden, så chancen for synlighed øges.
Storytelling bliver igen en faktor, når der skal deles content. Det nytter ikke noget at brase ud med rene salgsopslag hele tiden. Bland dine opslag med underholdning, praktisk info, tips og tricks og naturligvis en omgang solid storytelling. Læg en SoMe plan for hvornår du poster hvad, så du hele tiden er et skridt foran. Dette gør det også lettere at overskue, hvilket content du skal producere.
Hvor tit skal du dele billeder? Undersøgelser fra Union Metrics viser, at virksomheder i gennemsnit deler billeder 1,5 gange om dagen på Instagram. Alt efter branche kan dette tal være stigende. Undersøgelsen viser også, at de virksomheder som ikke deler billeder regelmæssigt, med større sandsynlighed vil miste følgere. Sørg for at have en aktiv profil, så du vedligeholder interessen og opmærksomheden fra målgruppen.
En vigtig tommelfingerregel er, at du ikke skal poste flere billeder i træk. Dette ses som spam. Find et naturligt flow mellem kvantitet og kvalitet og fordel det udover dagen. Brug virksomhedsprofilens nøgetal til at vise dig, hvornår du skal poste.
4. Hashtags – de skal bruges
Hashtags skaber synligheden. Hashtags fungerer som en slags søgefunktion på Instagram. Hvis du giver dit billede et hashtag, så bliver dette billede samlet med alle andre billeder, som har samme hashtag. Instagrambrugere kan altså få vist content baseret på hashtags som de finder interessante. Ved at klikke på hashtags får brugerne også frasorteret alt content, som ikke handler om det de søger.
Du skal benytte dig af relevante hashtags, så du rammer din målgruppe. Start med at skrive et hashtag som er relevant for din branche og målgruppe. Hvis du skriver dette hashtag vises der en liste over andre populære hashtags i samme kategori. På den måde får du et indblik i, hvilke hashtags folk reagerer på, og dem kan du bruge. Prøv forskellige retninger indenfor branchen, så du rammer bredt. En smykkeforretning kunne f.eks. benytte sig af #smykker #armbånd #luksusvarer #accessories #stil. På den måde rammer smykkebutikken flere forskellige og relevante områder indenfor smykker – og billedet vises under alle fem hashtags.
Du kan max bruge 30 hashtags pr. billede.
Et tip: Indsæt hashtaggene i en kommentar til billedet og ikke i selve billedeteksten. Dette giver din billedetekst mere luft. Hashtags kan se rodet og udoverskuelige ud. Derfor kan du nøjes med at tilføje dem i en kommentar til billedet, så fokus ligger på billedeteksten.
Vi håber, at disse råd kan hjælpe dig og din virksomhed i den daglige brug af Instagram. Hvis du har spørgsmål så kontakt os endelig på info@marketing-copenhagen.dk. Vi sidder klar til at hjælpe.