Ny trend på Facebook
I starten af 2017 har man set flere af de større virksomheder, som er begyndt at benytte sig af vertikale videoer på Facebook. Indtil nu har man indenfor marketing og som forbruger nok forbundet vertikale videoer med “hjemmevideoer”, mens finere og kvalitetsprægede reklamevideoer altid har været i horisontalt format. Men idéen med vertikale videoer er måske ikke så dum endda – især når forbrugerne ikke forventer en vertikal kommerciel video!
Udnyt algoritmerne og det vertikale image
Vi ved allerede hvor meget støj man skal trænge igennem på Facebook, og hvor lidt tid du har til at fange forbrugeren, imens de ruller ned over deres tidslinje. Vi ved også at Facebooks algoritmer afspiller videoer, som er uploadet direkte til Facebook automatisk, mens videoer som er links fra andre medier kræver en handling fra forbrugeren, før videoen afspilles.
Derfor bør du naturligvis udnytte Facebooks algoritmer til at afspille din nye og vertikale video automatisk, så du øger chancen for at forbrugeren stopper op. Da man som forbruger endnu ikke forbinder vertikale videoer med reklame men derimod underholdning, som er filmet af du og jeg på amatørplan, kan du måske endda fange forbrugerens opmærksomhed via en allerede tilstedeværende troværdighed, der opstår gennem de vertikale videoers nuværende image. Dette image vil naturligvis ændre sig over tid, hvis trenden med vertikale videoer fortsætter som nu. Men for nu kan du faktisk få åbnet en dør ind til de forbrugere, som har et stærkt reklamefilter.
Øjnene sidder stadig vandret
Det er dog alfa og omega at understrege at øjnene sidder vandret – jo jo, den er god nok! Der er en grund til at vertikale videoer altid har været bandlyst. At øjnene sidder vandret gør vores synesfelt mere bredt end højt, og det har meget at sige, når det kommer til video. En bred video vil altså altid være lettere at overskue for menneskets øje end en høj video. Derfor vender mange deres telefon i vandret position, når de ser video. Hvis du ser dig omkring i hverdagen vil du opdage at alle skærme vender horisontalt. Dit tv, din computer, skærmen i biografen osv – det hele er horisontalt. Se blandt andet denne sjove video, som faktisk er en kampagne for at stoppe vertikale videoer. Men vi ser bare stadig flere og flere vertikale videoer på flere af vores sociale medier – se bare på Snapchat. Du kan jo prøve at lægge mærke til, hvornår du vender din telefon for at se en video og hvornår du ikke gør.
Indholdet afgør formatet
Hos Marketing Copenhagen mener vi, at vertikale videoer skal bruges med stor eftertanke. Har du et kort budskab eller en meget simpel kulisse som f.eks. består af én person der står og taler foran en ensfarvet baggrund, så videoen kun har ét fokus, så er vertikale videoer et godt bud, og igen finder du en mulighed for at udnytte “amatør” imaget.
Til videoer med dybde og mængde bør horisontale videoer vælges i størstedelen af tilfældene. Indholdet og formålet med videoen er meget afgørende for, om en vertikal video bliver for generende for øjnene. Derudover er der også forskel på mediet. Her finder vi Facebook meget mere modtageligt overfor vertikale videoer end f.eks. YouTube.
Dog kommer man ikke udenom at vertikale videoer “fitter” mobilskærmen bedre end horisontale, hvilket også åbner op for et stort video-potentiale. Mobilen bliver kun brugt mere og mere både på farten, på jobbet og i hjemmet. Du kan alt fra mobilen og derfor er mobiltilpasset content altid en fordel. Og her kommer vertikale videoer også ind i billedet.
Prøv det af
Vertikale videoer er stadig spritnyt så prøv det af og se hvad reaktionerne blandt dine følgere bliver. Spørg dem eventuelt om deres meninger for at engagere dem. Men husk at overveje hvornår du bør sætte ind med vertikale videoer, og hvornår indholdet er så dybt og mængdefyldt at horisontale videoer er den bedste løsning.
Har du spørgsmål eller kommentarer til indlægget så send en mail til info@marketing-copenhagen.dk