Shopping gennem tags
Fra næste uge tester Instagram et nyt projekt i samarbejde med udvalgte brands. Instagram har ændret i deres billedetags, så det nu bliver muligt at shoppe gennem disse tags.
En undersøgelse fra 2015 af en gruppe brugere mellem 16-64 årige viser, at kun 14% af deltagerne er interesseret i faktisk at købe direkte via Instagram. Tallene fra Facebook og Twitter er endnu lavere. Det vil de sociale medier nu forsøge at ændre på.
De nye tiltag gør det nu muligt at tagge produkter ind på de billeder man lægger op. Klikker du på tagget med produktnavnet, popper en længere beskrivelse frem om produktet, og klikker du igen, bliver du ledt direkte ind til virksomhedens webshop, hvor du kan købe produktet.
Nye muligheder
Man må antage at dette kan være med til at forbedre brugeroplevelsen på Instagram. For helt ærligt: Hvor mange af os har ikke prøvet at finde et billede med et fedt produkt og “Link in bio”, for at blive ledt ind til en webshop, hvor du ikke aner hvordan du skal begynde med at lede efter produktet? Eller skal finde et link i kommentaren, som du først skal kopiere, hvorefter du skal lukke Instagram ned, åbne internetappen, sætte linket ind, og så søge? Det er lige før man kan nå at lave en kop kaffe imens. De nye tags vil give mulighed for at oplyse de vigtigste produktinfo, priser og direkte link til produktet på selve billedet. I det normale tekstfelt kan du bruge dine kræfter på god content og relevante hashtags, ligesom du plejer – bare uden den dårlige samvittighed over manglende produktinfo.
Virksomheders markedsføring af det enkelte produkt på Instagram bliver altså gjort skarpere, og alt relevant info samles i et billede. Med over 500 mio brugere på Instagram må man sige, at dette kunne være et relevant træk til at skaffe mere trafik til virksomhedens hjemmeside og webshop. Set bort fra virksomhedernes indlysende nye mulighed for mersalg gennem Instagram.
Det bliver spændende at se hvornår og hvis denne funktion bliver frigivet til andre virksomheder udover de udvalgte brands. Vi ser i hvert fald nogle muligheder.
Du kan også læse mere om undersøgelsen og Instagrams begrundelse for at indføre funktionen til trods for de lave tal, som undersøgelsen viste.
Har du spørgsmål til indlægget, så kontakt os endelig.