Pokémon: Brug Pokémoner i din markedsføring
Det er en præstation i sig selv, hvis man har undgået at høre om det nye Pokémon GO spil. Spillet er utroligt populært på verdensplan og virksomheden Niantic, som lancerede spillet, steg da også med kr. 50 milliarder i værdi på de første to dage efter lanceringen. Der må altså være noget om snakken. Som virksomhed har du sikkert også hørt om, at man kan udnytte spillet markedsføringsmæssigt. Men hvordan? Vi byder på 3 lette måder at udnytte Pokémon GO spillet. Det kræver dog, at du har downloaded appen og åbner spillet.
Undersøg din butik og dit område
Sæt lidt tid af til at undersøge om der er Pokémoner i nærheden af din virksomhed. Er du en fysisk butik, så kig endelig efter om der er Pokémoner inde i din butik. Hvis du er så heldig, at der findes en Pokémon lige udenfor din dør, eller måske endda indenfor, så tag et billede af Pokémonen(erne). Du kan enten tage et normalt screenshot, eller trykke på kameraknappen i højre side som vist på billedet nr 1.
Når du har taget billedet så læg det på virksomhedens sociale medier og eventuelt din virksomheds blog, med en sjov besked om at man kan fange disse Pokémoner ved/i jeres butik/virksomhed. Dette vil højst sandsynligt lokke mange ihærdige Pokémonjægere til, og hvis man lige er i området, kan man da godt kigge forbi og fange en Pokémon. I kan gøre det til et kundeevent, hvor i planlægger en dag, hvor i tilbyder kaffe, vand og en omgang Pokémonjagt. I kan også lave en konkurrence, hvor den som fanger flest Pokémoner indenfor en bestemt tidsramme vinder en lille gave. Et eksempel på en opdatering kan være:
“Vi har fint besøg i butikken idag! Vi fandt nemlig Charmander! Og vi ved, at der er flere Pokémoner lige udenfor døren! Derfor holder vi en lille Pokémonjagt imorgen, hvor vi mellem kl 15-17 byder på en kop kaffe eller vand, mens der jagtes Pokémoner i og udenfor butikken. Vi aktiverer en Incense kl. 15:30 for at lokke flere Pokémoner til. Den person som fanger flest Pokémoner i tidsrummet, får en lille præmie 🙂
Vi håber, at i har lyst til at være med! God jagt til alle!
(Vedhæft billede af Charmander i butikken)”
Hvad i alverden er en Incense?
Den smarte læser noterede sig, at der blev nævnt en Incense i opslagsteksten. En Incense er en funktion i spillet, man kan aktivere, som tiltrækker Pokémoner. Så hvis du aktiverer en Incense på din mobil, så lokkes Pokémonerne hen til din lokation. Du kan altså gøre sin virksomhed/butik til lokkemad og samlingspunkt for Pokémoner – og dermed Pokémonfans. Og hvad ville være mere idéelt end at aktivere en Incense, når man skal holde Pokémonevents? Når du starter spillet får du 2 gratis Incenses. Herefter kan de købes, og alt efter hvor mange du køber, koster Incenses mellem 5 og 8 kr. Vær opmærksom på, at Incenses kun virker i ca. 30 minutter. Derfor bør du give dine kunder heads-up i god tid, før du aktiverer din Incense. Dette træk kan også være eventet i sig selv. Fortæl via sociale medier, blogs og i butikken at der aktiveres in Incense på onsdag kl 17:30. Så ved folk, at de får mulighed for at fange ekstra mange Pokémoner på dette tidspunkt ved denne virksomhed/butik.
Er din virksomhed/butik et PokéStop eller Pokégym?
Det er vigtigt, at du undersøger, om din butik/virksomhed er et PokéStop eller Pokégym. Et PokéStop og et Pokegym ser ud i spillet som på billederne nr. 2, 3 og 4.
Når du fanger Pokémonner bruger du Pokéballs. Du har ikke et uendeligt antal Pokéballs til rådighed. Når du løber tør, kan du enten købe nogle nye – eller du kan besøge et PokéStop og få nye Pokéballs og meget andet udstyr til spillet. PokéStops findes overalt i verden, og måske er din butik/virksomhed et PokéStop uden at i ved det? Du kan se præcis hvor de forskellige PokéStops ligger, ved at gå ind i spillet og klikke på de forskellige stops. Så får du oplyst hvor det eksakte stop er sammen med et billede.
Et Pokegym er et sted du kan kæmpe mod andre spillere og deres Pokémoner og træne dine egne Pokémoner. Hvis din butik/virksomhed er et Pokégym, er du altså ligesom ved et Pokéstop et samlingspunkt for Pokémonfans.
Hvordan fjerner jeg Pokémoner, Pokégyms og PokéStops fra min virksomhed?
Du skal være opmærksom på, at du ikke selv vælger om du er et PokéStop, Pokégym eller om der er Pokémoner i din butik/virksomhed. Hvis du ikke er den største fan af konceptet, kan du søge om at få fjernet din virksomhed/butik fra spillet. Du kan se hvordan du søger her. Indtil at ansøgningen er behandlet, så gør folk opmærksom på, at Pokémonjagt ikke er OK hos jer. Hæng eventuelt en seddel op i vinduet eller døren.
Har du spørgsmål til, hvordan du bruger Pokémon GO spillet i din markedsføring, er du velkommen til at kontakte mig på mai@marketing-copenhagen.dk