Instagram Bio – din anden hjemmeside
Man begynder at kunne argumentere for at din virksomheds Instagram profil fungerer lidt som en “ekstra” hjemmeside. Den har til formål at fremvise dine produkter, dine værdier samt at præsentere din virksomhed, så dine brugere har lyst til at blive længere og komme tilbage en anden gang – præcis som en hjemmeside.
Derfor er det vigtigere end nogensinde før ikke at hvile på laurbærrene, når det kommer til din Instagram profil. En Instagram profil giver et forhåndsindtryk (måske er det endda det første indtryk) af dig eller din virksomhed, og du har kun få sekunder til at fortælle brugeren, hvorfor de skal blive her hos dig.
Forestil dig den omvendte situation: Du skal indlede et samarbejde med en ny leverandør, og du er i udvælgningsprocessen. Du finder en leverandør via en søgning, men da du kommer ind på hjemmesiden ser du, at den er gammel, besværlig, måske fungerer nogle funktioner ikke, og du kan ikke se, hvornår der sidst er lavet en opdatering på den.
Hvad tænker du så? Hvad er dit første indtryk?
For at være ærlig: Du får et loddent indtryk, og måske fravælger du allerede her denne leverandør – selvom du ikke har haft kontakt til dem. Det vides faktisk ikke, om leverandøren egentlig var god til sit arbejde, og han fik aldrig chancen for at byde ind.
Når vi skal lære om noget nyt idag benytter vi søgekonsoller på nettet såsom Google, Facebook, Instagram, LinkedIn eller lignende, og vi bliver ekstremt præget af virksomheders fremtoning på diverse medier. Disse første indtryk kan blive altafgørende.
Der er altså ingen grund til, at din Instagram profil ikke skal præsentere din virksomhed på den fineste måde. På din Instagram profil har du et lille afsnit, som kan bruges til kort at forklare hvad din virksomhed er og gør. Dette hedder din Instagram Bio. Din Bio er det første, som brugeren bliver præsenteret for, lige efter dit profilbillede og din virksomheds navn (som også er din Bios navn). Afsnittet er super vigtigt og er altså automatisk en del af de første få sekunder, hvor brugeren dømmer dig, når din profil besøges første gang.
Derfor har vi samlet nogle tips og kombineret dem med vores egne erfaringer. Nedenfor kan du læse vores bud på, hvordan du kan udarbejde en stærk Instagram Bio.
Udnyt din Bio til at ramme din aktuelle målgruppe
Lav en gennemgående analyse af din ideelle målgruppe, og hav resultaterne i hovedet når du arbejder på din Bio. Det kan være en stor hjælp til at få sorteret fårene fra bukkene.
Det er yderst vigtigt at din Bio kort og godt viser hvad det hele handler om. Det skal være iøjnefaldende og utroligt simpelt forklaret. Lav gerne bullet points og gør det visuelt pænt. Da du kun har 150 tegn at bruge af, bør du fokusere på at lave headlines, der fanger målgruppens opmærksomhed.
Brug dine top keywords i dit navn
Dit navn på din Bio er ikke det samme som dit brugernavn, og det kan ændres og tweakes så det passer til det budskab, som du ønsker at formidle. Det gode ved at bruge keywords i dit navn er at de indgår som søgeelementer, når der søges på Instagram. Derfor er det en gylden mulighed for at skaffe flere besøgende til din profil ved en lille indsats. Hvilke keywords du skal bruge, afhænger af de værdier og budskaber, som skal formidles lige nu. Er din virksomhed sæsonbetegnet, kan navnet ændres herefter. Har virksomheden forskellige produktgrupper, kan du køre perioder med fokus på en særlig produktgruppe – osv.
Tilføj links til hjemmesiden og andre relaterede accounts
Hvis du har flere accounts, så sørg for at få dem alle til at henvise til hinanden i en relevant kontekst. Lad de forskellige accounts arbejde for hinanden og gør 1 besøg til flere for din bruger. Det kan også være, at du har en samarbejdspartner, som du kan give og få hjælp fra. Når du inkluderer # eller @, bliver det automatisk et trykbart link på Instagram.
Derudover skal du huske at indsætte et relevant link til din hjemmeside, så folk altid kan besøge den side, som du ønsker at de skal ledes ind til lige nu. Instagram giver som udgangspunkt indsætte ét link i din bio. Du kan indsætte linket under din bio, uden at bruge plads, når du redigerer din profil. Har du brug for flere links er du nødsaget til at forkorte din bios tekst, så der bliver plads til linket i din bio.
Fastgør dine bedste Instagram Stories til din Bio
Instagram Stories Highlights er en spændende funktion, som gør det muligt at fastgøre dine bedste Instagram Stories til din Bio. Instagram Highlights bliver tilgængelige lige under din Bio, og kan både vise billeder og videoer. Du kan bruge highlights til at gruppere produkter, events, kategorier, præsentere nyheder, vise behind-the-scene klip eller andet fra din virksomhed. Du kan altså bruge dine highlights til at lave en “trailer”, der introducerer virksomheden og giver et lille og spændende indblik i, hvad i har at byde på.
Inkluder dit logo
Din Instagram Bio skal være ligeså professionel i udtrykket, som alle andre steder du promoverer dig selv. Husk altid at inkludere dit logo, så folk ved at de er det rigtige sted. Du kan derfor med fordel bruge det som profilbillede. Logoet er blevet den typiske identifikationsfaktor, som viser at det er den officielle profil for din virksomhed.
Gør det let at finde kontaktoplysninger
Nogle begår den fejl helt at udelade kontakt informationer både på hjemmeside og på sociale medier – og det er dumt. Kunder har spørgsmål, og hvis de har lyst til at stille dem, så er de interesserede i dit produkt. Men med den digitale verden, der idag gør alt tilgængeligt for kunderne, bliver du hurtigt fravalgt, hvis det ikke er let og overskueligt. Hvis du skal arbejde hårdt for at kontakte en virksomhed, hvorfor så ikke bare vælge konkurrenten, som flagrer med kontaktinformationer, og som tydeligvis gerne vil snakke?
En simpel kommunikationsvej skaber meget værdi. Du får en direkte adgang til kunden, og du får mulighed for at afklare behovet med det samme, og guide kunden direkte igennem købet. Inkluder altid kontaktinformationer som; mail, telefon, adresse og en eventuel chat. Husk desuden at gøre åbningstider let tilgængelige.
Gør fornuftigt brug af hashtags
Du skal ikke spamme din Bio til med hashtags, men et fornuftigt brug er meget værdifuldt. Som nævnt ovenfor bliver hashtags til et direkte link, hvilket gør det din tekst søgbar. Derudover er det en oplagt mulighed at relatere til dine posts, så du får folk videre fra din forside. Det vil desuden også gøre dine følgere opmærksomme på dine vigtigste tags, som de kan bruge til deres posts og søgninger.
Spice it up
På Instagram kan du egentlig kun vælge én form for skrifttype. Det er egentlig ikke et valg – der er bare kun én. At Instagram limiterer dig til en font, er det ikke nødvendigvis ensbetydende med at man er nødsaget til at bruge den. Du kan hente eksterne apps som gør det muligt at smukkesere din tekst yderligere. Sørg blot for at teksten er let læselig og attraktiv på samme tid. Det er et menneskeligt aspekt at man hellere vil læse noget der er pænt sat op eller er anderledes end normalen.
Vær personlig
Vi slutter af med et af de vigtigste tips. Sørg for at være menneskelig. Identificer din virksomhed og dit brand på et niveau som brugeren kan relatere til. Instagram er et socialt medie og folk søger personlighed fremfor corporate business. Brug emojis og sæt følelser på. Vær opmærksom på, hvad målgruppen reagerer på, og brug det.
Du kan ændre navnet og inkluderer keywords,
og Instagram giver dig plads til et link
Husk at tilføje kontaktinformationer
Kontaktoplysningerne fremgår på din profil
lige over dine posts
Vi håber, at du har fået lidt inspiration til at bygge din Instagram Bio op. Hvis du har spørgsmål eller kommentarer til indlægget, så kontakt os endelig på info@marketing-copenhagen.dk. Du kan også kontakte os via Facebook, Instagram og LinkedIn.