IGTV – her er hvad du skal vide
IGTV er Instagrams nyeste videoplatform, som giver muligheden for at uploade videoer på op til 10 minutter for de fleste profiler – store profiler kan dog uploade videoer på op til 1 times længde. Der er fokus på vertikale videoer og IGTV kan både tilgås i den almindelige Instagram app, men findes også som en standalone app. Platformen har allerede vist sit store markedsføringsmæssige potentiale, og vi anbefaler dig at prøve det af, som supplement til din virksomhedsprofil på Instagram.
Vi har i dette blogindlæg lavet et lille overblik over IGTV, så du kan komme godt igang med den nye funktion.
Hvordan opretter jeg en IGTV Channel?
Lad os starte med at oprette selve kanalen på din Instagram. Det tager heldigvis ikke lang tid, og du er hurtigt igang.
Step1: Log ind på din Instagram konto og tilgå din virksomhedsprofil.
Step 2: Gå til forsiden / dit feed, hvor du ser opslag fra dem du følger
Step 3: Klik på det lille TV-ikon øverst i højre hjørne, lige ved siden af din PM-indbakke
Step 4: Du er nu inde på IGTV kanalen, som viser videoer fra dem, du følger. Du kan nu klikke på det lille tandhjul til højre, cirka midt på siden.
Step 5: Vælg “Create Channel” eller “Opret Kanal”
Step 6: Du vil nu blive introduceret for en kort gennemgang af IGTV, og du kan blot trykke “Næste” på de første vinduer og til sidst klikke “Opret Kanal”.
Din kanal er nu oprettet, og du kan begynde at uploade videoer. Du kan også se en ny tap på din profil, hvor du også laver Highlights.
IGTV handler om vertikale videoer
Som nævnt overfor fokuserer IGTV på vertikale videoer, og er dermed yderst optimal til mobilen. Teknisk set kan du godt uploade horisontale videoer, men de vil ikke nødvendigvis se godt ud. Du oplever allerede nu, at Instagram Stories også er lavet til vertikale billeder og videoer. Uploader du et horisontalt billede kommer der en farvet ramme udenom billedet, som udfylder resten af skærmen. Når du producerer materiale til IGTV bør dit fokus altså ligge på vertikale videoer, så du giver brugeren den bedst mulige oplevelse på mobilen. Dette tilføjer desværre endnu en redigering til rækken, da du skal redigere dine videoer specifikt til hver platform, alt efter om du uploader på Facebook, Instagram, IGTV osv.
Når du afspiller en video fra IGTV vil mobilen også derfor naturligt gå i vertikal visning, selvom du måske har slået horizontal lock til. Det er en rar ekstra feature at have, så man ikke skal sidde og fumle med at vende billedet og skærmen.
IGTV vil ikke være Netflix
IGTV er skabt til at brugerne kan følge deres favorit influencers og vloggere – ikke nødvendigvis Hollywoods elite. Instagram forsøger at fange det naturlige look og indblik i hverdagens folk, som ikke nødvendigvis er professionelle video editorer. Derfor vil det også være kendte Instagrammere, som har skabt deres navn på nettet, som kommer til at være bland dem der former IGTV fremover. Dette betyder dog ikke at virksomheder skal ligge på den lade side. IGTV er en ny markedsføringsplatform, og du bør forsøge at afklare hvad dine følgere kunne tænke sig at få leveret af dig på denne nye kanal. At Instagram forsøger at ramme det naturlige look gør, at du ikke nødvendigvis behøves at producere videoer i en professionel kvalitet. Du kan med fordel fange scenarier fra hverdagen og lade personale og ambassadører lave takeovers. Dertil kan du bruge platformen til ekstra eksponering som fx. at fremvise produkter, en guide, events og behind the scenes.
Eget univers
Mængden af videoer som bliver set fra en mobiltelefon stiger, og der er hele tiden højere krav til mobilvenligt content. IGTV har lavet deres egne kategorier, som åbner op for et univers.
På nuværende tidspunkt er der tre IGTV kategorier:
”For You”
Denne kategori laver en samling af videoer, som Instagram tror du kan lide, baseret på personer du følger og Instagrams ”læring” af tidligere videoer du har set.
”Following”
Kategorien “Following” laver en samling af videoer fra alle de personer og virksomheder som du allerede følger på Instagram. Din IGTV kanal er bestemt værd at lave attraktivt da det faktisk forholder sig sådan, at hvis en person følger dig på IGTV, så kommer de automatisk også til at følge dig på din normale Instagram account.
”Popular”
Den sidste kategori laver en samling af populære videoer for tiden, rangeret efter popularitet.
Der er også en lille søgefunktion, så man aktivt kan søge på videoer, men målet er at Instagram skal være så gode til at finde videoer til netop dig, således at du bruger minimal til på at søge.
Der vil kun kunne skabes én IGTV-Channel pr. konto, for som Instagram siger ”The creators are the channels”, netop for at understrege funktionen hvor du, hvis du følger virksomheden eller brugeren på IGTV, også følger dennes normale Instagram og omvendt. Dynamikken er alfa og omega.
Hvis du har spørgsmål til indlægget eller IGTV, så kontakt os endelig på info@marketing-copenhagen.dk