Har du opsat SSL på din hjemmeside? – Nu er det et must hos Google
Vi har passeret 1. juli, og det betyder at din hjemmeside går nye tider i møde. Hvis du endnu ikke har opsat en sikker forbindelse gennem et SSL-certifikat på siden, får det nemlig konsekvenser.
Søgemaskinen Google har i lang tid advaret om, at hjemmesider uden SSL-certifikater vil rangere dårligere end sider, som har opsat en sikker forbindelse. Men fra start juli rangeres siden ikke kun dårligere, den bliver også visuelt udstillet som værende “usikker”, overfor brugeren som besøger siden.
Når du besøger en hjemmeside idag, kan du i browserens søgelinje, ved siden af hjemmesidens link, se en hængelås, hvis siden har et SSL-certifikat og en sikker forbindelse. Hvis siden ikke har et SSL-certifikat vil siden være markeret med et “i”.
Ser man tilbage på de persondatakonfliker som har præget medierne på det seneste, må man tage udgangspunkt i, at flere og flere brugere idag er opmærksomme på, hvordan de bevæger sig rundt på internettet. En sikker forbindelse via et SSL-certifikat vil bestemt være at foretrække, og brugeren vil nu let kunne se, hvis siden ikke har et SSL-certifikat.
Hvad er et SSL-certifikat?
Et SSL-certifikat er en forsikring til sidens besøgende om, at siden er sikker at bruge. SSL-certifikater vedkommer især e-handels websites, hvor personfølsomme data bearbejdes. SSL står for Secure Sockets Layer, og er en krypteringsprotokol der sikrer, at kun afsender og modtager kan læse den information som sendes mellem de to parter.
SSL krypterer informationen mellem afsender og modtager eller download af personlige oplysninger fra en webside. På den måde kan udefrakommende ikke stjæle informationerne og udnytte dem til andre formål. Hvis nogen forsøger at stjæle informationerne uden at have rigtige koder og nøgler til at give adgang, vil de nemlig blot få tilsendt en masse numre og bogstaver.
Derudover kan du i et SSL-certifikat også finde firmainformationer på ejeren af hjemmesiden. Brugeren kan altså let verificere at f.eks. en webshop tilhører det firma, som brugeren regner med. Ved at identificere sidens ejer sikrer brugeren, at der ikke indtastet personlige oplysninger som telefonnummer, kreditkortoplysninger og cpr-nummer på taske sider, der blot udgiver sig for at være et firma.
Det er altså blevet et must at have et SSL-certifikat, hvis du fortsat vil forsøge at rangere på Google. Har du brug for hjælp til opsætning, eller har du spørgsmål til SSL, så kontakt os endelig på info@marketing-copenhagen.dk.