Sådan bruger du hashtags i 2018
Når du bruger Instagram som virksomhed, er det vigtigt at have en god hashtagstrategi. Instagrams algoritme udvikler sig, og i dag er relevans ligeså afgørende som på alle andre medier – også når det handler om til hashtags. Det er ikke en fordel at hashtagge hvad man vil, hvis ikke det har relevans i forhold til dit opslag. Nu har Instagram rullet en ny feature ud, som gør det endnu vigtigere, at tænke over, hvilke hashtags du vælger.
Følg hashtags
Omkring årsskiftet lancerede Instagram nemlig deres nye feature “Follow Hashtags” – eller “Følg Hashtags”. Det vil sige, at brugere ikke længere behøves at søge efter hashtags, som interesserer dem. De kan blot trykke “Følg”, og på den måde følge hashtagget ligesom de følger profiler.
Det betyder, at dit content nu får mulighed for at dukke op direkte i brugernes feed, uanset om de følger dig eller ej. Med denne nye feature er det derfor nu vigtigere end nogensinde, at gennemtænke hvilke hashtags du bruger i dine opslag. Det er ikke kun den ekstra eksponering du skal være opmærksom på. Brugerne får nemlig mulighed for at markere det content, som du har givet et hashtag, som noget, de ikke ønsker at se.
“Don’t show for this hashtag”
– er den nye knap, som brugerene har fået adgang til. Hvis en bruger følger et hashtag, bliver content fra dette hashtag en del af brugerens feed. Hvis brugeren ikke føler, at det content der vises, er relevant i forhold til det hashtag brugeren følger, kan brugeren vælge “Vis ikke for dette hashtag” for at markere dette content som værende ikke relevant eller ikke interessant.
Instagrams algoritme bruger naturligvis denne information til at vise, hvilke former for content brugeren gerne vil se. Hvis du har for mange posts, som bliver markeret med “Vis ikke for dette hashtag”, kan du altså risikere at din profil og alle dine posts bliver straffet af Instagram.
Track dine hashtags
Har du en virksomhedsprofil på Instagram, har du fået endnu en ny feature. Nu kan du nemlig få større indblik i, hvor dine opslag bliver set mest og hvor godt dine hashtags og det enkelte opslag performer. Med dette værktøj kan du altså hele tiden optimere din hashtagstrategi og content marketing.
For at få adgang til tallene skal du blot klikke ind på det opslag, du gerne vil analysere. Tryk på “Vis indblik”. Du får nu vist det normale overblik med antal likes, kommentarer, hvor mange der har gemt opslaget, antal profilbesøg og rækkevidde.
SWIPE OP for at se de nye og mere dybdegående tal om hvordan brugerne har fundet dit opslag, hvordan dine hashtag klarede sig og meget mere. Den nye udvidelse af Instagrams Post Insights er et fantastisk værktøj, som skal udnyttes med det samme!
Hvilke hashtags følger dine følgere?
Den nye feature giver dig til gengæld også muligheden for at komme endnu tættere på dine følgere. Sæt noget tid af til at undersøge hvilke hashtags de følger. Er der nogle hashtags, som kan være relevante for din virksomhed? Ligger din virksomheds hashtags og content temaer tæt på eller langt fra de hashtags, som dine følgere ellers følger?
Du kan nu få et unikt indblik i hvad din målgruppe egentlig interesserer sig for, og gerne vil se i deres feed. Tænk kreativt og udnyt din nye viden, så du kan skabe endnu mere relevant content til dine følgere.
Hvor mange hashtags skal du bruge i et post?
Snakken går stadig på, hvor mange hashtags man skal bruge i et post. Der er set mange eksempler, og der har været mange trends. Men når alt kommer til alt, så er det op til dig, hvor mange hashtags du vil bruge. Der er plads til 30 hashtags pr. post, men HUSK at alle hashtags skal have en relevans i forhold til dit content.
Derudover skal du være opmærksom på ikke længere at poste de samme hashtags i alle dine posts. For hvert post skal du lave nogle nye hashtags, så ikke alle bliver genbrugt. Du risikerer nemlig at ende i et Shadowban. Instagrams algoritme kan markere dine opslag som spam, hvis du gang på gang bruger samme hashtags, og dette kan virkelig påvirke synligheden af dine posts negativt.
At lave nye hashtags HVER GANG du poster et opslag på Instagram kan virke meget uoverskueligt. Derfor bør du lede efter værktøjer, hvor du kan kreere forskellige lister af hashtags. Du kan eksempelvis bruge Note appen, og kopiere hashtaggene ind, hver gang du poster, eller du kan bruge mere avancerede værktøjer.
Brug hashtags i din Instagram Story
Har du opdaget det? Du kan også tilføje hashtags til din Story. Dette giver endnu en mulighed for at dit content bliver opdaget af den del af målgruppen, som endnu ikke følger dig.
Når du tilføjer lokationer eller hashtags til din Instagram Story, bliver din Story “arkiveret” på samme måde som hvis du tagger lokationen på et billede eller hashtagger et billede. Prøv at lægge mærke til, at lokationer og hashtags også viser relevante Stories. Du kan tilføje op til 10 hashtags pr. Story og du kan gøre det ved enten at benytte en hashtag sticker, eller ved blot at vælge tekstværktøjet og skrive dit hashtag.
Er du klar til hashtags i 2018? 🙂
Hvis du har spørgsmål til indlægget så kontakt os endelig på info@marketing-copenhagen.dk – vi sidder klar til at hjælpe dig.