8 trin til at styrke din storytelling
Idag er storytelling et meget brugt koncept indenfor online marketing, og det kan være en kæmpe succes for en virksomheds sociale medier. Her kommer 8 trin, der kan være med til at forbedre din virksomheds storytelling. Er du usikker på, hvad storytelling egentlig er, så læs med i dette blogindlæg: “Storytelling – hvordan var det nu, det var?”
1. Kend din Brand Positioning
Åh nej, hun starter med fagord! Men for at kunne optimere din indsats på de sociale medier er det vigtigt, at du har en fornemmelse af og viden om, hvad folk siger om din virksomhed og hvorfor. Folk har højst sandsynligt dannet sig et indtryk af din virksomhed – måske baseret på tidligere markedsføring eller kundeanmeldelser. At kende disse informationer er nemlig at kende sin brand positioning, og disse informationer kan blandt andet anvendes i de strategier, som omhandler at styrke og differentiere dit brand.
2. Fastlæg målet for din historie
Hvad ønsker du helt præcist at opnå med din storytelling? Ønsker du at plante dit brands position i hjertet på dine eksisterende kunder, så du er top-of-mind? Er der et bestemt kundesegment, som du vil fange? Vil du have nye kunder til at opdage din virksomhed? Fastlæg hvad du ønsker med historierne. På den måde kan du udarbejde dem mere målrettet og øge chancen for at få flere leads og øget salg.
3. Kend dine følgere
Udfordringer er der nok af på de sociale medier: Algoritmer der begrænser din reach, konkurrenter der poster content i tide og utide osv. Men fat mod! Du har muligheden for at skrive en god historie som kan, hvis den er god nok, få flere tusinde hits fra hele verden. Der findes ingen hurtigere måde at komme ud til så mange mennesker på så kort tid. Men at gøre din storytelling til en succes er ikke nødvendigvis en dans på roser. Den største fejl du kan begå, er at fortælle dine historier til det forkerte publikum. Prøv at tænke i baner, hvor du deler dine følgere op i grupper med fælles interesser eller behov. På nogle sociale medier kan du ofte oprette forskellige målgrupper. Tag nogle initiativer til at dele dine følgere op, så du kan tilpasse dit content og ramme de enkelte grupper mest effektivt.
4. Sammenlign dit marketing content med virksomhedens grundværdier
Før du åbner op for alt dit kvalitetscontent, så sæt dig lige ned og sammenlign din storytelling med virksomhedens værdier. Vær kritisk og spørg dig selv, om alle dine historier hænger sammen med værdierne.
5. Lav historier, der er værd at dele
Nøglen er at producere historier, som har værdi for dine kunder og følgere. Før du offentliggør en historie, så se det hele fra kundens side: Når du har læst historien som kunde, er den så værd at dele eller ej? Er der brugbar værdi i indholdet? Kommunikerer du med kunden på et følelsesmæssigt niveau? Er de imponerede? Kan de vise dit content til familie og venner? Frembringer din historie en lyst eller trang til at lære din virksomhed og dine produkter bedre at kende?
Det er kritiske spørgsmål, men hvis du kan svare ja, er der meget større chance for, at du kreerer content med potentiale for at blive delt.
6. Lad kunderne snakke
Du kan også øge chancen for at få delt dit content ved at stile efter user-generated content. Brug dine historier som et vindue ind til din virksomhed, der inddirekte eller direkte fortæller kunderne om, hvordan din virksomhed kan gøre en positiv forskel i deres liv, så de bliver motiveret til at fortælle budskabet videre.
7. Video
Videoer er fremtiden, når det kommer til internet marketing. Man har tit set, hvordan virksomheder lykkes med at tiltrække følgeres opmærksomhed ved at bruge viral video marketing. Så brug videoerne flittigt. Vis hvordan man bruger dine produkter, kom med små gratis råd og tips og brug også dine videoer til at vise den menneskelige side af din virksomhed for at styrke relationerne til dine følgere. Giv følgerne en følelse af, at de gerne må komme med ind bag facaden i din virksomhed. Dette øger troværdigheden og giver et indtryk af, at der ikke bliver skjult noget, når man handler med din virksomhed.
8. Vær konsekvent og autentisk
Du har sikkert hørt historier, hvor fortælleren ændrer detaljer flere gange, før historien overhovedet er slut. Det er en fejl, når man fortæller historier, og det virker utroværdigt. Sørg for at du har styr på detaljerne, før dine historier kommer ud, især hvis historien decideret handler om din virksomhed, eller er delt op i flere dele.
Har du spørgsmål eller kommentarer til indlægget, så kontakt os endelig på info@marketing-copenhagen.dk. Vi sidder klar til at hjælpe.