5 tips til optimering af dine sociale medier i 2019
2019 er så småt startet op, og vi håber, at i alle har haft en glædelig jul og et brag af et nytår. Nu er det tid til at vende tilbage til “gamet”, og vi har samlet 5 tips til hvordan du kan optimere din tilstedeværelse på de sociale medier i 2019.
Video hitter stadig
Video posts bliver stadig mere og mere dominerende, og idag bliver der set mere end 100 millioner timers video om dagen på YouTube, mens Facebook har mere end 8 billioner video views om dagen. “How To” og præsentations videoer hitter, og undersøgelse fra Google viser, at 50% af internetbrugerne leder efter en video, som er relateret til produktet er servicen før de besøger butikken.
Du bør forsøge at gøre det hurtigt og nemt for dine brugere ved at holde videoen på mellem 30 sekunder og 1 minut. Videoer indenfor denne tidsramme kan samtidig bruges som reklame i andre videoer, og på andre platforme. Husk at putte undertekster på dine videoer, så folk kan se, hvad videoen handler om, selvom at videoen afspilles uden lyd.
På Instagram bør du desuden udnytte IGTV til at lave personlige videoer til dine følgere. Du kan præsentere særlige nyheder, nye produkter og andre relevante emner, som gør det unikt for dine følgere at se med på din kanal. På IGTV kan videoer vare fra 15 sekunder til 10 minutter.
Planlæg dine aktiviteter
Det forbliver vigtigt at du planlægger dine aktiviteter på dine sociale medier, så du kan bevare det samlede overblik. Lad være med at kaste dig over samtlige nye sociale medier, der dukker op. Hold dig til de platforme der passer til din forretning og fokuser på at optimere din indsats her. Planlæg de forskellige temaer, teskter, materialer og publiceringsdatoer. Opret en kalender eller en oversigt, hvor man kan se alle de sociale platforme med de forskellige upcoming posts. Hvis du mangler lidt inspiration til at oprette en SoMe kalender, kan du læse vores blog om planlægning her.
Få styr på din storytelling
Det er ikke nok at kende virksomhedens produkter og services idag. Forsøg at skabe en tættere relation til dine brugere, ved at opbygge en stærk storytelling, der er relevant og interessant for at fastholde deres opmærksomhed og få dem til at foretage en ønsket handling.
Start med at undersøge din brand positioning og lær dine brugere at kende. Udarbejd en solid SoMe strategi for dine platforme og opsæt målene for din storytelling. Del også brugerne op i segmenter og kreer historier som rammer den ønskede målgruppe.
Overvej om Influencer Marketing kan øge dit salg
Platforme som Instagram er stærke og kan virkelig samle brugere i imponerede mængder. En stor del af disse brugere følger influencers for at få deres anbefalinger til produkter, oplevelser, hvilke videoer man skal se osv. Især millennials er optaget af influencers, og millennials er den næste generation, som skal konverteres til virksomhedernes kunder. Derfor kan et samarbejde med en influencer måske betale sig for din forretning. Undersøg forskellige bureauer og overvej også micro-influencers (influencers med færre følgere), da dette ofte kan give stor værdi. Det er vigtigt, at du finder en influencer, som passer til din virksomhed og dine produkter. Der er forskellige holdninger om, hvad mindsteantallet af følgere er, for at vedkommende er en micro-influencer. Antallet af minimumsfølgere svinger ofte mellem 3.000-10.000.
Mange følgere er ikke altid ensbetydende med relevant eksponering. Hvis 80% af din influencers følgere ikke befinder sig i din målgruppe og ikke interesserer sig for dit produkt, vil det højst sandsynligt være spild af tid og penge at indgå dette samarbejde.
Der findes forskellige typer af influencers baseret på antallet af følgere:
- Micro-influencer – maks 100.000 følgere
- Makro-influencer – mellem 100.000 og 500.000 følgere
- Mega-influencer – mellem 500.000 og 1,5 mio. følgere
- Celebrity – mere end 1,5 mio. følgere
Instagram Shopping skal ikke undervurderes
Især Instagram bliver brugt mere som shopping platform og mere end 70% af Instagram brugere benytter deres mobil til at købe produkter online. Udnyt platformens funktioner og fokuser på at lave “Shoppable Posts”. Funktionen blev i 2018 udbredt til mange flere lande og er nu også blevet tilgængelig på Instagram Stories, hvor du kan tagge et produkt. Instagram er den perfekte platform til at vise dine produkter fra den bedst mulige vinkel, og du giver brugeren mulighed for at klikke sig direkte ind på den dertilhørende produktside.
Hvis du endnu ikke har aktiveret Instagram Shopping på din profil, kan du følge denne guide.
Har du spørgsmål til indlægget er du naturligvis velkommen til at kontakte os på info@marketing-copenhagen.dk. Vi håber at du kan bruge nogle af vores tips, og at du er klar til 2019.